4.10.08

@@1st shawal di perantauan@@

dis my first blog afta i finish my ramdhan di perantauan..
xsempt nak update awal..
biasa la emosi xbrape betui..
seperti biasa sambutan di malysia,kat sini pun aku wat ala2 kat malaysia..
buat persiapn hari raya..
tapi kali ni buat persiapan untuk diri sendiri n kawan2 yg senasib ngn aku je..
sehari before raya aku masih kerja lagi..
tapi aku gerak awl sebab xda mood nak kerja lagi..
so aku balik awl aku buat persiapan tuk last ifta(buka puasa) even esok xsure lagi hari raya...
lepas je sampai umah xda mood nak wat peape so kami buka kat luar je..
ramai2 dengan budak2 sebilik..
raya sayu gak la sebab ramadhan nak abis dah..
even in malysia rasa besh tggu raya tapi bila kat sini rasa xnak ramdhan tu abis..
byk benda2 yg baik kami mampu buat kat sini..
time ramdhan je kami bleh makan ramai2..
sebab suma balik awal..kami masak ramai2, buka ramai2, kems umah ramai2,sembhyg jemaah sama2,smbhyg terawih ramai2,jadi imam,jadi bilal,jadi makmum, bleh baca yassin ramai2, bleh balik kerja awl, g kerja lambt..
pucuk pangkal nye suma benda2 yg baik terjadi time ramadhan..
maybe syaitan2 dah kena ikat so senang nak wat kebaikan...
kalau dulu time sekolah je wat suma ni..
tapi bila dah duk jauh n bulan ramdhan pulak tu kami dpt buat balik suma2 tu..
alhamdulillah syukur..
so malam raya tu kami dah prepare mau mask apa.
g beli brang2 tuk memasak..
menu yg mungkin kami buat ketupat,kuah kacang,puding and rendang...
for kuah kacang aku jadi mastermind die..
mak aku dah dah ajar suma cara nak masak..
rendang plak member aku buat..
so ada la menu raya mcm kat malaysia..
malam tu lepas berbuka kami smbhyg jemaah..
lepas tu kami takbir sama2..
rasa sebak gak time bertakbir..
sedih teringtkan suma kat kampung...
setiap sorg takbir sekali..
teresak2 jugak la suara kami even suma laki2 kat ini..huhu..
lepas je takbir baru start buat persiapn hari raya..

2 comments:

tna said...

Selamat hari Raya b..
pndinyer de wat kuah kacang...
nk rs denyer puding telur....
winduu b!!

AhmadFaiz said...

die sgt2 dear..
want u rite now..
mana die g?